BAHAYANYA NEGATIVITY DALAM KEHIDUPAN

ASSALAMUALAIKUM.. 

              Hai semua dah lama tak update apa apa dekat blog kan al maklum busy memanjang je kejenya. Nak buat cmne abe long nak kawin tu yang adik pun sama busy.  Hari ni aku nak bincangkan tentang negativity thinking dalam kehidupan. Yup topik ni memang tersangat lah aku share ngan semua orang. 
     
              Sebab benda ni its was happen in my life and aku share benda ni akan memudaratkan kita if kita selalu pikit negatif and overthinking. Aku tak nak lah apa aku alami kena dekat orang lain. 
                
Firstly negative thinking akan bawa ke arah keburukan dekat diri kita. Bukan tak boleh pikir negatif langsung cuma sometimes why not pikir positif dulu baru negatif. Negatif, benci, marah dan dendam semua nya dalam kelompok yang sama.  So benda ni selalu aku rasa and aku selalu pikir orang lain yang salah. Semuanya tak betul. 
                  
Sometimes kita kena cuba untuk jadi pemaaf walaupun susah untuk kita lakukannya.  Aku pun masih cuba untuk tidak membenci sesiapa tapi lebih memilih mendiamkan diri dan muhasabah diri. 
                  
Negative thinking pasai orang lain or apa apa lah sangat tak bagus. Aku pernah dengar dekat radio bila kita selalu tanamkan diri dengan perkara negatif kita jadi orang negatif. 
                   
  Sebab tu aku  try to cuba ketengahkan topik dekat belog aku walaupun tak ramai yang baca tapi sekurang kurangnya i did something good things. 
                   
  Aku pernah satu tahap terlampau negatif sampai apa semua benda aku tak suka but datang hamba allah sent satu video. Dalam video ada ceramah dari satu ustaz from indonesia. Tak sure nama ustaz itu apa. Ustaz tu cuba terangkan even orang lain salah dalam satu hubungan tak kira lah kawan ke bercinta.
                  
    Sebenarnya allah takkan biarkan ianya terjadi jika tiada sebab. One of yang ustaz cakap ialah allah datangkan orang orang yang menguji kesabaran kita untuk. Hanya untuk menghapuskan dosa dosa kita terdahulu.
                   
    Jadi sentiasa sabar dengan apa terjadi. Everyone have their own problems but what make it different from yours problems its how could manage and solve your problems. 
                   
     Semoga yang membaca belog dapat motivate diri korang dari dowb jugak and jangan lupa bnyak check out dekat youtube or instagram motivation talk okay.

P/s : aku recommend tngok ig dayahbakar she very talented to make you motivate from every her post in instagram. 

Bye 👋 

               

No comments:

Post a Comment

KHAWIN ????

Hi Assalamualaikum,                   Hari ni macam biase aku masih wfh so ada lagi lah masa untuk mengupdate belog sementara line aku heklo...